Friday, October 28, 2011

Sabah Borneo V.1


SUBHANALLAH
pemandangan ini yg aku pandang sepanjang 5d 4N 
di Kem Bina Negara Kundasang
sejuk sentiasa
nyaman sungguh
hilang stress aku kat sini
***
trip started on 17th oct
pesertanya p&p JKR Perak n sokongan jugak
ada la dlm 90+ org
ate pegi dgn org perok, makin cerah la bintang aku dlm pengajian bahasa perak
udah campur dgn kuala kangsor dgn bota
urm..kalah penin dengor loghar org klate
selalunye trip ramai2 nie kan naik bas aje
naikflight nie jarang2
mgmt sgt la penting nk elakkan ada yg tertinggal
Alhamdulillah lebih kurg kul 0440 tue sume dh ada
flght kul 0640
ETA 0925 di KKIA
sampai2 je terus naik bas pulak g kundasang
perjalanan dlm 2 jam
masa dlm bas tue dh mule dah
'wah' 'ooooiii' 'cantiknya'
Subhanallah mmg cantik pemandangan on the way kundasang tue
aku sampai lupe yg jln dia nie bengkang bengkok
naik bas pulak tue
kalu nk ikutkan sejarahnya aku nie bukan boleh jln mcm nie
aku dok imagine kemnye mcm kem BTN yg aku pegi kat Klang aritue
ooo..naseb baik kem nie sgt cantik
sampai dlm 1230 mcm tue
turun je dr bas terus disapa oleh angin bayu gunung
sejuk!..sukenye aku..
kalu ikutkan citer ketua jurulatiih  tue, tanah kem nie asalnya milik Tun Mahathir
dia bg kat BTN utk buat kem Bina Negara
tempat mmg sgt strategik
dekat2 situ ada hotel Mount Heritage SPA kalu xsilap
a.k.a Hotel Perkasa
kat sini kene bangun subuh kul 4pg
naseb baik ada heater
mandi jugak la aku kul 4pg tue
tp kalau tak mandi pon takde hal lah
sbb sejuk kan, mane ada peluh
tp diri sendiri tau tak mandi pagi
sanggup?
before 5am dh jemaah subuh, pastue tazkirah pulak
tazkirah tak habis lg tp kat luar masjid dh terang
ropenye baru kul 6
mule2 je la J siket
lepas tue semua dh ok
maka berBTN lah aku selama 5hari di kem ini
sebagai rakyat Malaysia kene la paham betol konsep negara, agama, bangsa utk kesejahteraan diri&keluarga
kalau negara tak ada, xmungkin kita boleh dpt yg lain2 tue

on the 4th day petang dh free
berbondong2 la kami nak pegi jalan area ranau
planing mule2 pegi ranau-poring hot spring-kebun sayur yg gemuk2 kat kundasang-kaki gunung kinabalu
malangnye musim hujan
dpt merasa pegi ranau & poring hot spring sahaja
kat poring hot spring tarikan dia hot spring + canopy walk
kata nk jln2 kan
aku pon pakai sempi+jeans+sandal merah laa
sekali ko tinggi nk mampus kena daki
smpi last chckpoint tue hujan lebat
naseb baik hujan dlm hutan takde la rase lebat sgt
tp bila kuar dr hutan mmg terus kuyup la
dh basah kuyup langsung xdpt pegi tgk sayur2 gemok
huhu
the next day seawal 6pg dh kene gerak ke KK pula ye puang-puang
kalu ikut iterinari programnye pegi Sepanggar Bay Naval Base (PTKK) nk tgk kapal selam yg 2 bijik tue
tapi tgh manitenance yg puang-puang
tgk dr jauh aje la ya
*mcm kat lumut je lah-sama*
dpt la tgk base navy yg lain mcm mana
sunyi je kem nie
kat lumut nie agak meriah & buat0buat sibuk jugak la
totally different dgn KK
kemudahan dia sama mcm lumut
ada hospital, ada pernama, ada kedai makan, ada masjid
kuarters pon ada tp xde la tinggi2 mcm lumut
aku takut kene badi je
aku pg sini, pastue en.suami kene tukar KK pulak
takuit
boleh jugak la mintak tukar KK kot sbb ada post federal
********
abis sudah formality program
masa utk jln2 time
hee hee hee
walaupon partner in crime aku kat KK nie cm pangkat 'uwan'
tp 'uwan' ttp steady
stdrd la pompuan dpt masuk pasar filipin kan
abis sume diborong
sampai lupe beli utk diri sendiri
tp mmg murah & cantik la pearl kat sini
dpt pulak dok kat hotel yg dekat jugak la dgn pasar tue
shop till u drop bro
aku taktau le sape yg drop
aku pon drop jugak la
dinner mlm tue ditaja oleh org sabah @ gayang seafood
dr hotel promenade ke gayang seafood tue ade la 2jam ko
jam gila la KK time tue
tensen je menunggu bas lambat sampai
luckily the food very delicious
katanya kat situ murah compared to other seafood place @KK
dapat pulak geng makan semeja yg best
saling support member la baru makan berselera
bak kata org nismilan
'lotak lotak abih, lotak-lotak abih'
ini la dia partner-in-crime aku
tak perlu partner yg muda utk jln2
kan kak nor
balik 22nd oct dgn firefly
si kecik+ si besar sudah tunggu di KLIA
tgh menyimpan harapan boleh pegi dgn famili pulak
mmg dh target dh
tp rezki aku dpt pegi recce dulu
takde la en.suami kata aku 'perak'
benci tau
sekian TQVM


No comments:

TRAVELOG : Singapura to Singapore 2018 day 2

bagi gambo dulu menjadiklah plan nak masuk spore sekali lagi sbb ada supir a.k.a profesional photog nak bawak kitorang berj...