Sunday, November 11, 2012

Original @ Tiruan pilihan di tangan anda!

Entri ini lahir dari buah pemikiran aku, jd myb x relevan utk sesetengah orang
Lately byk plak hal2 berbangkit pasai ori ke tiruan
General ori mahal, tiruan dh tentu la murah byk dr ori
Barang yg dicetak rompak nie memang banyak le kat pasaran kan. Eg yg paling glam DVD, handbag, jam, tudung pon ado kau. Konsep pembelian brg tiruan nie same je utk suma item. Cthnya kenapa beli dvd cetak rompak? Alasan utama murah, pastue kalau pandai carik boleh dpt kualiti yg bagus, n lg up to date dr yg original kan. Lgpon dvd nie benda yg skali tgk aje, jarang la aku beli dvd tgk sampai seploh kali ye tak.
Satu lg bnd yg agak common dgn aku adelah hbag. Dulu ms koje kat kl aku rs slalu terbeli hbag. Skali beli 100++, pastue klu dh 6bln xke dekat 700 jgk la spent utk beli hbag saje? Pastue ade skali aku jumpe kat forum ade org jual hbag grade AAA rega 150 je, kalau ori mmg beriban. Tp ms tue aku xkisah pon sbb beg tue mmg lawa n kualiti dia ok sgt2. Mane le aku tau designer hbag nie sume, aku belasah je. Skang aku svey nk beli la konon beg yg mcm aritue tp harga dia mak kau dh 400+. Dah pindah manjung nie memang xde port la nk beli mcm dulu, peram ar duit kasi cukup beli ori. Beli yg CFO je pon bukannya butik, berbaloi la utk setahun. Skang setahun beli 1 je..best x?
Jaman sekarang tudung pon ade style ori ke tiruan. Haih! Aku nie pon hantu tudung jgk. Maka kene limit la harga tudung sbb tue kalau cecah 100 je memang aku angkat kaki le. Takat 50 tue bole agi, seb baik manjung nie byk jgk port nk beli tudung lawa2..terbaeekk. Alkisah tudung pelsu nie aku ada tempah tudung ala2 FNJ, murah gilak klu nk compare yg ori. Kdg klu aku pakai tudung tue trase mata2 perati tudung aku pakai, nk scan ori ke x kot. Begitu byk masa org nk analisis tudung org lain eh..

KESIMPULANnya, kalau mampu beli ori sila la beli. Mesti ade beza yg ori dgn tiruan yea x. Tp yg mampu beli ori tue jgn la kau nk lekeh2 atau eleh2 kan org ek.

Nxt week kat ofc ramai yg cuti, aku x cuti tentu2 kena jd tukang jawab soklan. Bos pon cuti maka makin menjadi la ilmu magik aku..hihi

Selamat bercuti panjang!!
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

1 comment:

Liza Othman said...

terpulang ikut masing2.. kalau aku, dr item yg ko list kan tu aku tak kisah ori ke tak.

kalau benda yg beso2 esp elektronik punya benda la sbb kalau dah rosak ke ape ke takde waranti/nak repair susah.. yg tu aku cari ori la.. :)

TRAVELOG : Singapura to Singapore 2018 day 2

bagi gambo dulu menjadiklah plan nak masuk spore sekali lagi sbb ada supir a.k.a profesional photog nak bawak kitorang berj...